Amenra + Jozef van Wissem - Schouwburg
19 oktober 2018

Amenra + Jozef van Wissem - Schouwburg

Akoestisch

Prijs

€ 25,00
*incl. servicekosten

Passe-partout

Vrijdag 19 okt 
(Leidse Schouwburg)
&
zaterdag 20 okt 
(Gebr. de Nobel)

Passe-Partout – Early Bird – Zonder Zeefdruk €47,50
Passe-Partout – Incl. Zeefdruk €65,00

Losse tickets

Vrijdag 19 okt
(Leidse Schouwburg)

Gouden Rang  €25,00
1e rang €25,00
2e rang €25,00

Zaterdag 20 okt
(Gebr. de Nobel)

Staanplaatsen €27,50

Losse tickets voor 20 okt bestel je hier

Zeefdruk

Exclusief voor dit event is er een gelimiteerde oplage Amenra zeefdrukken geproduceerd. Heb je een passe partout met zeefdruk besteld? Haal deze dan zaterdag tussen 12:00 uur en 21:00 uur op bij de Marktsteeg10 / Expo. 

EXPO

In Marktsteeg 10 vindt een exclusieve expo plaats. Openingstijden: vrijdag 12:00 tot 18:00 uur, zaterdag 12:00 tot 23:00 uur en zondag van 12:00 tot 18:00 uur. 

Amenra + Jozef van Wissem - Schouwburg

Niet één maar twee concerten voor Amenra! Dit is je kans om beide concerten mee te maken en daarom zijn er speciale passe-partout tickets beschikbaar die toegang geven tot beide concerten. Inmiddels zes albums rijk geldt de Belgische doom/post-metal/sludge band AMENRA als een van de belangrijkste live bands van het moment. Amenra is uniek, een band die je gezien moet hebben, zowel akoestisch als non-akoestisch.

Amenra speelde eerder in Leiden in Bar&Boos (2006 en 2009) en in het LVC (2008). Nu zijn ze terug en is er niet aan hen te ontkomen: de band speelt twee concerten in Leiden; akoestisch (in de Leidse Schouwburg) en versterkt (in Gebr. De Nobel). De concerten maken deel uit van een exclusieve vierdaagse expositie van kunstenaars die verbonden zijn aan de band. Het bezoek aan Leiden zijn de laatste optredens van de band in Nederland in 2018.

Amenra

De band bestaat volgend jaar 20 jaar, en hun reputatie en bekendheid blijft groeien. En dat is te zien aan alles: uitverkochte concerten en grote festivals, zoals Hellfest en Pukkelpop. De band tourt de hele wereld over, vaak in het gezelschap van bands waar zij een voorbeeld aan hebben gehad, zoals Neurosis en Converge. Hun laatste album “MASS VI” is door veel magazines uitgeroepen tot release van het jaar.

De band staat bekend om zijn intense en overdonderende live shows, waarbij de muziek ondersteund wordt door indringende zwart-wit-projecties. De muziek is loodzwaar, en snijdt dwars door je ziel. Het is vrijwel onmogelijk om onaangedaan de zaal te verlaten na een concert van Amenra. De band roert in je gevoelsleven, soms is het zout in een wond, soms is ‘t juist de helpende hand. Muziek over de misère en tragiek van het leven, het voorbij van de tijd, het continue-proces van afscheid nemen. Zware kost zou je denken. Maar er is meer dan dat. Het biedt ruimte voor de acceptatie van deze misère en tragiek, het biedt troost en hoop, nieuw geloof en liefde. Het is pure schoonheid. Of zoals zanger Colin H. van Eeckhout het uitlegt: “The end point is light. You work towards the light. That's the thing we do. We use turmoil and darkness as our clay and we try to mould it into something that is hopeful.

Bij de akoestische set ligt er meer focus op de zang en teksten van zanger Colin H. van Eeckhout en subtiele arrangementen van (dan) zevenkoppige band. De aanzet voor de akoestische set werd ingegeven door de Afterlife EP, die werd geschreven als ‘testament’ aan de kinderen van de band. Wat voor de versterkte shows van Amenra geldt, geldt ook voor de niet-versterkte shows: alles doet mee, ook de stilte.  Of: “Als de sludge van Amenra live een zoektocht naar verlossing is, is de akoestische tegenhanger de verlossing zelve.” Versterkt is er een andere intensiteit. De repeterende, zich voortbeukende ritmes, waar zanger Colin een laag van schreeuwzang overheen legt worden afgewisseld met subtiele stiltes, fluisterende zang en voortdurend dreigende opbouwende muziekstukken. Het is overdonderend en van een zeldzaam hoog niveau. Niet in de laatste plaats door fysieke inzet van de band tijdens de optredens.

Hoewel vocalist Colin H. van Eeckhout de toekomst open laat, gaan er geruchten de ronde dat MASS VI wel eens het laatste album van dit vijftal zou kunnen zijn. Alsof je nóg een reden nodig had om Amenra live te zien!

De Morgen: “Amenra is intussen uitgegroeid tot de Champions League van de loodzware metal.”

​Volkskrant: “Het dwingt je tot overgave: luister naar wat deze band te vertellen heeft of begin er anders niet aan.​”:

Amenra besteedt veel tijd aan de omkadering van hun muziek via “beeldtaal” van bevriende kunstenaars die de werkwijze en thematiek van de band delen. Er is een speciale expositie samengesteld met exclusief niet eerder vertoond werk van de betrokken kunstenaars.

  • Van donderdag 18 oktober tot en met zondag 21 oktober is er een exclusieve expositie in Galerie Marktsteeg 10 (te Leiden) van kunstenaars die verbonden zijn aan de Church of Ra.
  • Op vrijdag 19 oktober doen ze de Leidse Schouwburg aan voor een verstilde akoestische show.
  • Op zaterdag 20 oktober Gebr. De Nobel aan de beurt voor een overdonderende live show.

Op beide dagen zal de line-up aangevuld worden met gasten.

Dit event is een samenwerking van Gebr. de Nobel, De Leidse Schouwburg, Marktsteeg 10 en Vrijplaats Leiden.

JOZEF VAN WISSEM

Jozef Van Wissem is een gevierd luit-speler, en ook een man met een missie: de barok- en renaissanceluit kapen uit academische milieus én opnieuw uitvinden als hedendaags instrument. Zijn hypnotische composities, vaak aangevuld met zang en electronica, zijn gebaseerd op palindromen. Van Wissem vertimmert zo repetitieve patronen tot kleine, melodieuze labyrinten. 17de eeuwse popmuziek als het ware.

Van Wissem, geboren in Maastricht, heeft een eigen fanschare opgebouwd door jaren onvermoeibaar elk denkbaar concertpodium te bespelen. Hij speelde meer dan 800 concerten op de meest uiteen lopende locaties en festivals (ATP, Primavera Sound, Le Guess Who, etc.) en werkte samen met goed volk als James Blackshaw, Gary Lucas, Tetuzi Akiyama, United Bible Studies, Zola Jesus en Jim Jarmusch.

In 2013 componeerde hij ook de soundtrack voor de door Jim Jarmusch geregiseerde vampierenfilm 'Only Lovers Left Alive', waar hij meteen de Gouden Palm voor beste soundtrack mee won.

Zijn laatste album, ‘Nobody Living Can Ever Make Me Turn Back’, is uitgekomen op het toonaangevende Belgische label Consouling.

Het optreden in Leiden is het enige optreden in Nederland dit jaar.

  • “His performance is utterly breathtaking and flawless; he just commands your attention” - Foxy Digitalis
  • “Van Wissem is as capable of creating a gentle earworm as inducing a starry-eyed trance.” – Pitchfork
  • “By constructing pieces that begin where they end and are therefore potentially endless, he subverts the march of time.” Bill Meyer, Dusted Magazine
  • Van Wissem is ‘both an avant-garde composer and a baroque lutenist, and thus no stranger to dichotomy,’ , New York Times.

Om deze content te kunnnen zien, moeten marketing cookies worden geaccepteerd. Ga naar de cookie instellingen pagina om de cookies te accepteren. Refresh vervolgens deze pagina.

background texure