Elephant
Indie
13 januari 2024, 19:00

Elephant

Rotterdamse indieband met standvastige nonchalance

Deur open

19:00

Zaal

Grote Zaal

Prijs

€ 17,50

Last Minute (indien beschikbaar)

€ 20,00
*incl. servicekosten

Het is ploeteren om zo losjes als Elephant voor de dag te komen. Na de gelauwerde doorbraakplaat Big Thing (2022) gaat de Rotterdamse indieband op de opvolger Shooting for the Moon het eigen cynisme te lijf met onweerstaanbare gitaarmelodieën, standvastige nonchalance en teksten die het routineuze net wat romantischer doen lijken. De zomerzon schijnt de vier vol op de neus en omarmen zullen ze het, want voor hen niets zo radicaal als rust en optimisme.

Met een uitverkochte clubtour, de nodige airplay en het predicaat ‘Veelbelovend Talent’ uit handen van de Volkskrant, 3voor12 en 3FM zou je gerust kunnen stellen dat het Elephant voor de wind gaat. Shooting for the Moon is dan ook een hoopvol album, waarvoor de band de hulp inschakelde van de Vlaamse singer-songwriter Meskerem Mees en producer Pablo van de Poel (DeWolff) maar met name putte uit de eigen magische viereenheid. Lang waren ze alle vier vooral sidemen geweest in andermans projecten, nu hadden ze plots de hele speeltuin voor zichzelf. 
 
Nadat Big Thing was ontstaan in een periode vol pandemische onzekerheid, gloort op het tweede album dus de bevrijding en de kalmte. “The sunshine falls upon my face. It’s been so long that I felt anything so real as I feel right now,” klinkt het op ‘Enemy’. Niet de regen, maar de blauwe lucht. Niet de nacht, maar de ochtend. Hier spreekt een hechte groep die koste-wat-kost iets móóis wil maken – met de fluwelen handschoenen van Andy Shauf, het timide postuur van Teenage Fanclub en The Feelies en de huiselijke warmte van Wilco. 
 
Niet dat het cynisme, dat Elephant voor aanvang van iedere repetitie poogt uit te bannen, helemaal weg is. Op de openingstrack schiet de band zelfs heel even uit de slof: “I hate your post-punk pretensions, your fake English accent,” verzuchtten ze. Wees gerust, post-punk-liefhebbers. Hier speelt geen afkeer voor het genre, maar de onzekerheid en zelfontplooiing van een ambitieuze band in bloei, een band die op de maan mikt, gevaarlijk dicht langs de zon vliegt en dondersgoed weet hoe fabuleus dat klinkt. 
 

Om deze content te kunnnen zien, moeten marketing cookies worden geaccepteerd. Ga naar de cookie instellingen pagina om de cookies te accepteren. Refresh vervolgens deze pagina.

Support: Josephine Odhil

De Amsterdamse Josephine Odhil is een maker in de pure zin van het woord. Werkzaam in de muziek en de beeldende kunst, put Josephine inspiratie uit elke bron waar haar aandacht op valt; van literatuur- en filmonderzoek tot het observeren van de natuur. Magisch realisme is een term die opkomt bij het beschrijven van Josephine’s muziek, uitgebalanceerd met vleugen surrealisme, esoterie en futurisme - misschien wel het meest treffend bestempeld als 'Surrealist Dream Pop'. Geïnspireerd door onder meer Broadcast, Melody's Echo Chamber en Vanishing Twin - maar ook door lyrische verhalenvertellers als Kate Bush en conceptuele albums als Plantasia, is in Josephine’s creatieve wereld een intellectuele en artistieke diepgang te vinden die zeldzaam is binnen de popmuziek. 

Om deze content te kunnnen zien, moeten marketing cookies worden geaccepteerd. Ga naar de cookie instellingen pagina om de cookies te accepteren. Refresh vervolgens deze pagina.

Meer Zoals dit

background texure